uitstapje naar de kust

22 maart 2015 - Nazca, Peru

Vanuit Arequipa hebben we de nachtbus gepakt naar San Juan de Marcona. Een stad waar niks over te vinden was op internet, maar waar wel een reservaat is genaamd Punta San Juan. Het kostte de nodige moeite om het reservaat in te mogen. Hier kregen we in een groep een rondleiding. We waren de eerste buitenlandse bezoekers! Het was leuk hoe de studenten die er hun stage liepen moeite deden om ook eea in het Engels uit te leggen. We kregen een verrekijker waarmee we zeeleeuwen, pinguïns en allerlei soorten vogels hebben bekeken. Daarna zijn we snel vertrokken, want de stad zelf had niks te bieden, het is een mijnersstad. Deze mijnbouw vormt een bedreiging voor het reservaat.
Twee uur met de bus verder kwamen we aan in Nazca waar we in het leuke hostel "Brabant" verbleven. We zijn naar een interessante lezing over de Nazca lijnen geweest (eeuwenoude lijnen en tekeningen in rotsvlakten gemaakt). Hier hebben we twee Belgische meisjes ontmoet waarmee we de volgende dag zijn oopgetrokken. We zijn met hen en een gids naar graven van mummies in de woestijn geweest. Door de enorme hitte en droogte zijn de lichamen goed geconserveerd, inclusief huid en haar. Na een heerlijke lunch zijn we naar de Nazca en Palpa lijnen geweest. De lijnen waren vanaf de grond slecht te zien, maar vanaf een heuvel en uitkijktoren zag je ineens grote tekeningen en geometrische figuren. Na de prachtige zonsondergang was het nog even moeilijk om vervoer terug te vinden, maar het was een prachtige dag!
Daarna pakten we de bus naar onze eindbestemming Lima, maar we hebben nog ruim twee weken reizen voor de boeg!

1. Renske:
    22 maart 2015
    Tjonge, wat hebben jullie een hoop beleefd! Maar jullie schrijven over ruim twee weken die jullie nog voor de boeg hebben; maar het is toch minder dan twee weken die jullie nog hebben?